utredning av kranskärlssjukdom

Skrivet den 2012-04-02 @ 19:45:39

ojoj, vad det går bra för den här bloggen! den växer för varje dag som går och måste säga att jag blir super glad att de är så många personer som verkar vara intresserade av att lära sig av vår syrepump,hjärtat.

idag ska jag ha lektion om vilka utredningar man gör efter man har dabbas av en hjärtinfarkt. och som vanligt är det : har ni frågor,våga ställa, vi svarar på det vi kan.
det första jag ska prata om är ultraljud, jag ska förklara vad det är och varför man gör de, då kör vi :

en ultraljudundersökning(Ekokardiografi) utförs för att undersöka infarktens utbredning,läge och hjärtats allmänna fuktion. Ljudvågor sänds genom hjärtat via ett tonhuvud placerat på bröstkorgen. Ljudet reflekteras och ger bilder av hjärtat som syns på en skärm. Undersökningen är helt smärtfri.
här kommer en bild som är tagen från google.com som visar hur en undersökning kan gå till



då har vi pratat av 1 av tre undersökningar man kan göra, nu ska jag skriva lite om vad är kranskärlsröntgen är och varför man gör de, häng med.

ibland behöver läkarna gå vidare med en utredning av hjärtsjukdomen för att på reda på hur eventuella förträngningar i kranskärlen ser ut och var de sitter. Undersökningen går till så, att en kateter förs in i ett blodkärl i ljumsken eller armen och den leds via blodkärlssysteme till hjärtat. Genom katetern sprutas kontrastmedel in i hjärtats krankärl för att kärlen i hjärtat skall synas och i samband därmed tas upprepade bilder. Efter undersökningen läggs ett tryckförband på instickningsstället och patienten får vila i några timmar .

Kranskärlsröntgen görs vid

  • en akut hjärtinfarkt
  • instabil kärlkramp, vilket innebär kärlkramp som kommer redan efter lätt ansträngning eller till och med i vila.
  • kärlkramp som trots medicinsk behandling ger svåra besvär.
  • sjukdomar i hjärtats klaffsystem, som behöver opereras
  • allvarliga hjärtrytmstörningar
  • bröstsmärtor, där läkaren trots utredning inte kunnat ställa säker diagnos
  • utredning av hjärtsvikt
  • utredning inför hjärttransplantation.
här har vi en bild som är tagen från google.com som visar hur en sådan undersökning kan se ut

då har jag tagit upp 2 av 3 undersökningar, hoppas jag inte har förklarat allt för svårt och att ni hänger med, vet att detta inlägg blir ganska långt, men imorgon blir det en kortare lektion. Innan jag avslutar för dagen ska jag prata om den tredje och sista utredningen man gör efter en hjärtinfarkt, arbets-ekg.

ett arbets-ekg utförs på en träningscykel med EKG-övervakning. En sådan övning utförs ibland för att bedöma hjärtas kondition och se om belastning leder till kärlkramp,blodtrycksfall eller oregelbunden puls.

Utförande: Ett cykelarbete utförs på en så kallad ergometercykel med stegvis ökande belastning efter lämplighet och förmåga. Samtidigt som du cyklar registreras EKG, blodtryck och andning.

Tidsåtgång: 45 till 60 minuter

även här lägger jag in en bild som är tagen från google.com som visar hur de kan gå till


då var dagens lektion klar, hoppas ni hängde med och att ni vågar ställa frågor om ni har några.
mvh malin


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback